فونداسیون سوله و اندازه دهانه سوله و ساخت سوله در قم

ساخت سوله در قم

 

فونداسیون سوله شرکت آسان سوله همراه سازه

 

فنداسیون سوله

قسمت زیرین کف سوله،که نقش آن انتقال بار وارده به زمین است،فونداسیون سوله می گویند.این قسمت با زمین تماس مستقیم دارد و سنگینی وزن سوله به آن تحمیل می شود.

 

پیش نیاز ساخت فونداسیون(ساخت سوله در قم)

 

قبل از ساخت سوله فونداسیون انجام می شود،قبل از عملیات ساخت فونداسیون باید ناهمواری های زمین سوله بر طرف شود و زمین برای ساخت سوله سنگین وزن مهیا شود.

 

آرماتور بندی در فونداسیون سوله(ساخت سوله در قم)

 

آرماتور بندی سوله شرکت آسان سوله همراه سازه

 

آرماتور بندی باعث مقاومت بسیار در فونداسیون می شود،آرماتور با فاصله های مناسب در طول و عرض در کنار یکدیگر قرار می گیرند.اگر فواصل بین آرماتور مناسب نباشد باعث فرو ریختن بتن و خرابی فونداسیون سوله می شود.

دلیل استفاده از میلگرد و بتن در ساخت فونداسیون این است که بتن خاصیت مقاومت فشاری زیادی دارد،ولی در برابر فشار نیرو های کششی آسیب پذیر بوده و می شکند.

میلگرد در برابر فشار نیرو های کششی مقاوم است،به همین دلیل در فونداسیون از ترکیب میلگرد و بتن استفاده می شود تا پی ساختمان مقاومت بالایی داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:سوله دست دوم

 

انواع فونداسیون در سوله سازی(ساخت سوله در قم)

 

  1. پی منفرد یا شناژ:اگر سازه بارگذاری فشرده داشته باشد و حداکثر فشار وارده به پایه ستون ها تحمیل شود از پی منفرد استفاده می شود.
  2. فونداسیون نواری:به شکل یک نوار از فونداسیون است که در دور سازه،دقیقا در زیر دیوار های سوله کشیده می شود تا وزن وارده به دیوار های سوله را تحمل کند.
  3. فونداسیون گسترده:این پی ریزی برای سوله هایی مناسب می باشد که وزن وارد شده به شکل  یکنواخت در تمامی نقاط سوله پخش می شود.

 

مراحل اجرای فونداسیون

 

نکته مهم:(برای ساخت فونداسیون سوله ،باید مرحله به مرحله و با دقت بسیار پیش رفت تا به نتیجه ی اصولی رسید)

 

  • آزمایش خاک سوله
  • مشخص کردن وزن سوله
  • آماده سازی نقشه فونداسیون
  • برطرف کردن عوامل مزاحم
  • مشخص کردن محل فونداسیون
  • مسطح کردن زمین
  • خاکبرداری
  • زیرسازی فونداسیون

 

نکته مهم(در زمان خاک برداری سوله در صورت مواجه با قنات یا چاه باید از پی تخت یا پی مرکب استفاده کرد و نیز به منظور فشرده کردن خاک،در ابتدا خاک را خیس می کنند و بعد با استفاده از غلتک خاک را می کوبند)

 

بیشتر بخوانید:سوله سبک و سوله سنگین

 

اندازه گیری دهانه سوله(ساخت سوله در قم)

 

 اندازه گیری دقیق دهانه سوله،یکی از مهمترین عوامل در طراحی و ساخت یک سوله استاندارد است.

یکی از نکات مهمی که در مقاومت و استحکام سازه تاثیر بسیار زیادی دارد،انتخاب ابعاد و اندازه مناسب برای دهانه سوله است.ابعاد دهانه سوله بر اساس کاربرد سوله تعیین می شود و ابعاد ثابتی برای دهانه سوله ها وجود ندارد.و همچنین شیب سوله به ابعاد دهانه آن وابسته می باشد.نکات مهندسی در طراحی و ساخت سازه،عامل دیگری در تعیین ابعاد استاندارد می باشد.

 

دهانه سوله ها و انواع آن (ساخت سوله در قم)

 

به مسیر استاندارد ورود و خروج سوله،دهانه سوله می گویند.ابعاد این مسیر بر اساس کاربرد،تعیین خواهد شد.از نظر ابعاد و دهانه،سوله ها را می توان به چند قسمت تقسیم کرد:

  • سوله های دارای یک دهانه
  • سوله های دو دهانه
  • سوله های دارای چند دهانه
  • سوله های قوسی 
  • سوله های چند ضلعی

 

مشخصات استاندارد دهانه سوله(ساخت سوله در قم)

 

در طراحی و اجرای سوله ضوابط مربوطه و استاندارد ها را باید رعایت کرد.برای احداث سازه های چون سوله،باید قبل از اجرای طرح،با هدف ،کاربرد و نیاز پروژه آشنا باشید.و مطابق با نیاز ها و اهداف اقدام به اجرای پروژه نمایید.

 

بیشتر بخوانید:ساخت اسکلت فلزی پیچ و مهره ای و جوشی

 

اهمیت ساخت سوله با ابعاد استاندارد(ساخت سوله در قم)

 

در چند دهه اخیر استفاده از سوله به بخش ثابتی از صنایع مختلف تبدیل شده است،کاربرد متنوع سوله باعث شده که اهمیت استفاده از ابعاد استاندارد در مرحله طراحی و ساخت این سازه آشکار تر شود.اغلب کسب و کار ها توانسته اند با استفاده از سوله های با کیفیت نقش بسزایی در افزایش بهره وری تجاری خود ایفا کنند و نیز ساخت  سوله در قم بسیار آسان است که دلیل اصلی برتری این سازه در مقایسه با سایر موارد است.عوامل مختلفی در کاهش یا افزایش کیفیت سوله ها تاثیر دارند:رعایت استاندارد های بین المللی و اندازه گیری دقیق ابعاد دهانه سوله،انتخاب مواد اولیه با کیفیت و استفاده از روش های نوین سوله سازی .

 

نکته مهم:اگر اندازه گیری ابعاد دهانه با دقت انجام نشود در کاهش کارایی و اجرای غیر اصولی آن تاثیر زیادی دارد،اما شناخت عوامل موثر بر تعیین ابعاد دهانه سوله می تواند از بروز مشکلات بعدی جلو گیری کند.

 

نوع کار بری سوله(ساخت سوله در قم)

 

مهمترین فاکتور در تعیین دهانه سوله استاندارد نوع کاربری آن می باشد.به همین دلیل ابعاد و اندازه دهانه در سوله های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد به عنوان مثال: سوله ای که برای یک تولیدی ساخته می شود نیاز به دهانه ای با ابعاد بزرگ نداشته  و می توان آن را با حداقل ابعاد دهانه طراحی نمود.ولی هنگامی که سوله را برای نگهداری و انبار اقلامی با اندازه بزرگ و حجم زیاد ساخته شود نیازمند دهانه با ابعاد بزرگتر می باشد.و نیز سوله ای که به عنوان آشیانه هواپیما،تانک و ماشین های نظامی به کار گرفته می شود نیازمند دقت بسیار زیاد در انتخاب اندازه دهانه سوله می باشد طوری که هنگام استفاده با مشکلات حاشیه ای مواجه نشود.

نکته مهم:اندازه دهانه در سوله آشیانه هواپیما در هر دو طرف طول و عرض بزرگ بوده،در غیر این صورت سوله کاربردی ندارد.

 

شیب سقف سوله(ساخت سوله در قم)

 

در اندازه گیری ابعاد دهانه سوله عامل دیگری که باید به آن توجه کنید،شیب سقف سوله می باشد.رابطه معکوس بین ابعاد دهانه آن و شیب سقف سوله وجود دارد.به عبارتی برای سوله های با سقف کم شیب،طراحی دهانه با ابعاد و اندازه ی بزرگتری ضروری است.این مورد به افزایش مقاومت فیزیکی کمک می کند و قدرت آن را در برابر بار های وارد شده بهبود می بخشد.در اکثر سازه های فلزی شیب سقف بین 10الی30 محاسبه می شود که بر اساس آن ابعاد مناسب برای دهانه ی سوله بین 12 تا 40 متر متغیر خواهد بود.

 

تحقیقات جامع مهندسین برای ابعاد دهانه  سازه های مختلف عبارتند از:

  • سوله سبک (سوله خرپایی)قابل استفاده به عنوان سوله مرغداری،سوله ورزشی استخر یا کارخانه دارای دهانه ای با ابعاد 22 می باشند.
  • سوله ی سبک برای کشاورزی،انبار داری،سردخانه های صنعتی و سالن های تولید قطعات به کار می روند  دارای دهانه ای با ابعاد36 متر می باشند.
  • در ساخت سوله برای راه اندازی کسب و کار و بازگشت سریع سرمایه،سوله با دهانه 10تا 36 مناسب می باشد.
  • برای ساخت سوله قوسی ابعاد دهانه 10 تا 34 متر مناسب می باشد.

 

کاربرسوله ها با دهانه ی بزرگ(ساخت سوله در قم)

 

باید بدانید که ساخت سوله با دهانه های بزرگ در سوله ی خرپایی امکان پذیر می باشد.فقط در این سازه ها امکان احداث دهانه های بزرگتر بدون آسیب به کل سازه وجود دارد ولی در سوله تیر ورقی بدلیل ضرورت استفاده از ستون های زیاد و هزینه بر بودن،امکان ایجاد دهانه با ابعاد بزرگتر وجود ندارد.

 

صرفه اقتصادی دهانه سوله(ساخت سوله در قم)

 

یکی از عوامل مهم که در انتخاب دهانه ی مناسب برای ساخت سوله در نظر گرفته می شود،محاسبه سود و زیان و صرفه اقتصادی در کل پروژه می باشد.میزان مصالح کاربردی برای ساخت هر سوله به میزان زیادی به ابعاد آن بستگی دارد.مهندسین در این بخش تلاش می کنند تا بتوانند به صرف ترین هزینه را برای این نوع سازه انتخاب و اجرا کنند .و بر آورد هزینه نیاز به محاسبه دقیق می باشد.

 

مطمئن بسازید

شرکت آسان سوله همراه سازه